در چند دهه‌ی گذشته، پرفروش‌ترین خودروهای بازار آمریکا انواع وانت بوده‌اند و محصولات فورد و شورولت در این کشور، مشتری‌های فراوانی دارند. ویژگی‌های خاص وانت‌ها و نیاز مشتری در آمریکا باعث شده است که مدل‌هایی مثل خودرو فورد F-150 فروش درخورتوجهی تجربه کند. وانت‌ها در استرالیا هم پرطرفدار هستند و درحقیقت، بخشی از فرهنگ و تاریخ خودروسازی این کشور را تشکیل می‌دهند.

ما در ایران خودروهایی که محلی برای بارگیری و کابین سرنشین داشته باشد، در کلاس وانت یا پیکاپ طبقه‌بندی می‌کنیم؛ اما مردم استرالیا برای وانت‌های خاصشان نام اختصاصی دارند و به‌ آن افتخار می‎کنند. در استرالیا و نیوزیلند، برخی وانت‌ها با نام یوت (ute) شناخته می‌شوند و با پیکاپ‌های آمریکایی و ژاپنی متفاوت هستند.

وانت یوت براساس شاسی و پلتفرم خودروهای سواری طراحی و تولید می‌شوند و درمقایسه‌با پیکاپ‌های سنتی، کابین کوچک‌تری دارند. واژه‌ی «یوت» مخفف عبارت coupé utility به‌معنی «خودرو کوپه‌ی باری» است. در وانت یوت، بخش بارگیری و کابین یکپارچه هستند؛ اما در پیکاپ‌ها این دو مستقل در نظر گرفته می‌شوند. با این تفاوت، ظرفیت بارگیری یوت‌ها کمتر از پیکاپ‌ها است.

براساس تعریف مشخص پیکاپ، برخی از وانت‌های موجود در بازار ایران مثل پیکان وانت و پراید 151 باید یوت تعریف شوند. البته یوت‌های اصیل استرالیایی معمولا قدرتمند و دیفرانسل‌عقب هستند. با این مقدمه و آشنایی با وانت یوت، درک مفهوم رندهای این مقاله آسان‎تر می‌شود.

وب‌سایت استرالیایی باجت‌دایرکت (BudgetDirect) رندرهای جذابی منتشر کرده است که ایده‌ی اصلی آن، تصورکردن وانت‌های یوت براساس خودروهای سواری مختلف است. اگر آئودی، شورولت، دوج، فراری، هوندا، رنو، رو رویس و تسلا وانت یوت استرالیایی تولید کنند، با چه محصولی روبه‌رو خواهیم شد؟ رندرهایی که درادامه می‌بینید، پاسخ تیم طراحی باجت‌دایرکت به ‌این پرسش است.

 

آئودی؛ وانت RS4 تویین توربوشارژ

Audi ute render

رندر وانت یوت آئودی براساس مدل RS4 طراحی شده و جلوپنجره، کاپوت، شیشه جلو و زیربندی مشابه سدان قدرتمند آلمانی‌ها است. در این رندر، می‌توان دماغه و بخش جلو خودرو تا ستون دوم بدنه را دقیقا مشابه RS4 یا RS5 تعریف کرد و بخش بارگیری و عقب وانتی استاندارد و معمولی است. این وانت می‌تواند با سیستم تمام‌چرخ محرک آئودی کواترو همراه باشد و پیشرانه‌ی ۲/۹ لیتری TFSI تویین توربوشارژ مدل RS4 Avant با قدرت ۴۴۴ اسب‌بخار و گشتاور ۶۰۰ نیوتن‌متر و جعبه‌دنده‌ی هشت‌سرعته خودکار روی آن نصب شود. طراحان باجت‌دایرکت پیش‌بینی کرده‌اند این وانت با ظرفیت کامل بارگیری می‌تواند در زمان ۴/۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد.

شورولت؛ پیوند اِل کامینو کلاسیک و کامارو

Chevrolet ute render

رندر وانت یوت شورولت با الهام از مدل کلاسیک ال کامینو (El Camino) محصول سال‌های ۱۹۵۹ و ۱۹۶۴ در ترکیب با نسل جدید کامارو طراحی شده است. شورولت ال کامینو کلاسیک یکی از  وانت‌های پرطرفدار یوت محسوب می‌شود که در این رندر، نمونه‌ی مدرن آن با طراحی کامارو به‌تصویر کشیده شده است. بخش جلو این رندر کاملا مشابه کامارو به‌نظر می‌رسد که قسمت بارگیری به آن اضافه شده است. طراح این رندر پیشرانه‌ی تنفس‌طبیعی ۶/۲ لیتری V8 را برای آن در نظر گرفته است که می‌تواند عملکرد فنی درخورتوجهی داشته باشد و در سرعت‌گیری، از برخی مدل‌های اسپرت هم بهتر باشد. البته شورولت پیکاپ سیلورادو را تولید می‌کند که فروش چشمگیری دارد و بعید است وانت یوت را از این شرکت بزرگ آمریکایی ببینیم.

منبع:
https://www.zoomit.ir/2020/4/22/347704/if-8-car-manufacturers-made-utes/

akhbar tecnolozh3 وانت ,یوت ,بارگیری ,طراحی ,رندر ,rs4 ,وانت یوت ,شده است ,بارگیری و ,است که ,بخش جلومنبع

تغییر لوگوی فیسبوک و روایت رنگ های آن

بال‌های شکسته فرشتگان سرمایه گذار؛ قطعی اینترنت و تشدید بحران جذب سرمایه در کشور

سرمایه، استعداد و نوآوری؛ درد مشترک استارتاپ‌‌های خاورمیانه و اروپا

اپلیکیشنی جهت شناسایی پهبادهای اطراف

مدل 5.4 اینچی آیفون 12 از نمایشگر گرانقیمت سامسونگ بهره می برد

گلکسی نوت 10 پلاس

بهترین پهپاد‌های سال ۲۰۱۹

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین جستجو ها

تولید سنگ آسیاب با کیفیت اینجا همه چی هست مرکز انواع برش لیزر مس کسب و درامد اینترنتی فروش و تامین مواد اولیه ابر و اسفنج و فوم سرد و گرم لوازم یدکی لودر هیوندا Maxdl تخفیف دونی شرکت طراحی سایت و سئو اهورا وب ابتدایی